مصاحبه اختصاصی روزنامه شرق با فعالین صنعت هوانوردی عمومی

جناب آقای مهندس سهیلی عضو هیات مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
جناب آقای مهندس طاهری مدیرعامل محترم شرکت آشیانه پرواز توس عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران
جناب آقای مهندس ایرانمنش مدیرعامل محترم شرکت افشید کارمانیا عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران

«شرق» پشت‌پرده حمله به هوانوردی عمومی و ایرتاکسی را بررسی می‌کند

📌 پای دلالان در میان است؟
شرق: حملات به هوانوردی عمومی این‌روزها شدت گرفته است. اقدامی که گفته می‌شود موجب توسعه مویرگی صنعت هوانوردی است و می‌تواند اشتغال‌زایی قابل‌توجهی را به‌طور مستقیم برای فعالان این صنعت و غیرمستقیم برای بخش‌های متنوعی از جامعه (آمبولانس هوایی، آتش‌نشانی هوایی و …) فراهم کند. بااین‌حال، برخی در مقابل، هرچند این اقدام را به‌طورکلی رد نمی‌کنند، اما می‌گویند سازوکاری که در پیش گرفته شده، موجب رانت عده‌ای در بخش دولتی می‌شود. ادعایی که البته ادعایی دیگر در مقابل آن قرار دارد. افرادی در مقابل این دیدگاه، حرف از حذف منافع گروه مخالف می‌زنند یا برخی کمی پا را فراتر گذاشته و سخن از حذف منافع دلالان صنعت هوایی را به میان می‌آورند، اما ماجرا چیست؟‌
🔺سهیل سهیلی، عضو هیئت‌مدیره اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران: مطابق بندهای ۵-۲-الف و ب (اهداف و راهبردهای کلان حوزه هوایی و هوانوردی) سند جامع توسعه هوافضای کشور، توسعه و تکمیل زنجیره تأمین قطعات، تعمیرات، نگهداری، عملیات و ارتقا با اتکا به بخش خصوصی و همچنین توسعه خدمات هوانوردی عمومی با استفاده حداکثری از بخش خصوصی می‌بایست صورت پذیرد، اما در صورت اجرای طرح ایرتاکسی از سوی بخش دولتی، شرایط برای توسعه زیرساخت‌های فرودگاهی توسط بخش خصوصی از بین خواهد رفت. طراحی، ساخت و تولید هواپیما نیز دیگر توجیهی نخواهد داشت، زیرا بهره‌برداری رانتی از هواپیماهای موجود مرکز توسط عده‌ای خاص فراهم خواهد شد. آینده‌فروشی صنعت هوایی کشور به بهای گریم چهره یک بخش دولتی باید متوقف شود.
🔺مهدی ایرانمنش، سرمایه‌گذار طرح هوانوردی عمومی کرمان (افشید کارمانیا): هشتم خرداد ۹۸ تفاهم‌نامه درراستای تسهیل و توسعه هوانوردی عمومی بین سه ارگان معاونت علمی ریاست‌جمهوری، سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها و نهادهای هوایی منعقد شد. در این یادداشت تفاهم هر نهاد وظیفه‌ای برعهده گرفتند و سؤال من اینجاست کدام بخش از این تفاهم‌نامه سه‌جانبه سال ۹۸ اجرائی شده؟ ۹۹ درصد تفاهم‌نامه انجام نشد و فقط کاهش هزینه‌ها در بخش فرودگاه اتفاق افتاد.
🔺کامران طاهری‌بنکدار، مدیرعامل شرکت آشیانه پرواز توس و مدیر فرودگاه گلبهار: بخش خصوصی حداقل ۱۹سال است که در این بخش فعالیت می‌کند و می‌توانستند به‌راحتی به ما اجازه ارتقا بدهند تا در بخش هوانوردی عمومی و ایرتاکسی وارد شویم اما همه اینها را کنار گذاشته‌اند و یکباره هوانوردی عمومی را دوباره استارت زده‌اند. بخش خصوصی به محض اینکه اسم مرکز علوم و فنون می‌آید، فاصله می‌گیرد چون این مرکز به‌جز سنگ‌انداختن جلوی پای صنعت هوانوردی کاری نمی‌کند.
این گزارش را در لینک زیر بخوانید  👇👇👇

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *